احراز هویت حضوری سامانه سجام
نوشته شده توسط : الکس

سامانه سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان در سال 1397 به منظور نظم بخشی و جمع آوری اطلاعات تمامی سرمایه گذاران در زمینه بورس و اوراق بهادار ایجاد شد . تا قبل از طراحی این سامانه سرمایه گذاران برای ثبت نام و یا دریافت سود سهام خود باید به صورت حضوری مراجعه می کردند اما از سال 97 دولت امکاناتی را فراهم کرده است که بر اساس آن سرمایه گذاران می توانند به صورت الکترونیکی در سامانه سجام و کارگزاری ها بدون نیاز به مراجعه حضوری ثبت نام کنند .

البته برای دریافت کد بورسی و فعالیت در زمینه بورس لازم است ثبت نام کنندگان بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام و دریافت کد پیگیری ، برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت با در دست داشتن مدارک مورد نیاز مراجعه کنند . همچنین دولت در نظر دارد تا امکان انجام احراز هویت به صورت الکترونیکی از طریق سامانه سجام را نیز فراهم کند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص احراز هویت سجام از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و از طریق الکترونیکی می پردازیم .

 

احراز هویت حضوری سامانه سجام

احراز هویت به این معناست که ارسال کننده اطلاعات با ارائه مدارک شناسایی خود تصدیق می کند ، اطلاعات ادعایی توسط او صحیح و مستند می باشند . همانطور که گفته شد ثبت نام در سامانه سجام ( sejam ) کاملا به صورت اینترنتی انجام شده و در طول فرآیند ثبت نام از ثبت نام کننده درخواست اسکن مدارک اصلی نمی شود . بنابراین نیاز به وجود مرجعی است که احراز هویت ثبت نام کننده را انجام داده و صحت اطلاعات ادعایی او را تایید کند .

به همین منظور با تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام ، کد بورسی برای ثبت نام کننده صادر نمی شود و او در این مرحله امکان فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار را نخواهد داشت . سرمایه گذار برای دریافت کد بورسی بعد از تکمیل مراحل ثبت نام اینترنتی و دریافت کد پیگیری ثبت نام ، باید با در دست داشتن مدارک لازم برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند . لیست مراکز احراز هویت سجام در سایت سامانه سجام موجود می باشد . این مدارک به صورت خلاصه در ادامه ارائه شده است :

 

1- اصل و فتوکپی کارت ملی

2- اصل و فتوکپی شناسنامه

3- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )

4- شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت نام کننده

5- آدرس و مشخصات پستی ثبت نام کننده

 

لازم به ذکر است که تنها ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست بلکه سرمایه گذار باید در یک کارگزاری نیز ثبت نام کند . شرکت های کارگزاری فراوانی برای ارائه خدمات در زمینه بورس وجود دارند که سرمایه گذاران با توجه به میزان امکاناتی که این شرکت ها ارائه می کنند یکی از آن ها را برای ثبت نام بر می گزینند . این کارگزاری ها علاوه بر امکان دریافت کد بورسی ، ثبت نام شما در سامانه سجام را انجام داده و نیازی به پرداخت هزینه جداگانه برای ثبت نام سجام نیست .

 

 





:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 18 / 7 / 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: